Sunday, November 6, 2011

Kiwi Fruit Muffin | special Aidiladha..

Selamat Pagi dan Salam Sejahtera..

Alhamdulillah, hari ini, kita menyambut Hari Raya Aidiladha, 10 zulhijjah 1432 h, moga-moga segala amalan dan usha kita dalam meraikan, serta menyambut kedatangan bulan yang penuh barakah ini diterima Allah khendaknya... sebelum terlambat, Blog Recipe Anak Emak ingin mengucapkan Salam Aidiladha, kepada semua umat islam didunia, specially dimalaysia..

okay lah.. apa pun, harini saya hendak update resipi yang saya cuba, huhu.. ntah apetah jadi kan, fist buat tu ade sikit kekurangan.. then mintak pandangan mama saya, so dicuba kali ke-2, alhamdulillah marvelous, tak sangka..jadi gak.. walupon saya menunggu resipi dari kawan2 mybe yg lebih arif tentang buat muffin ni, but saya paham diorg agk busy...hurmm.. so sy cube jela semampu yang termampu..haha..

serching on resipi di "my resipi" trus dapat idea nak buat "muffin Buah kiwi", tpi tak banyk tiru pon kati situ.. saya just follow resipi dari guru rujukan saya,"Dunia Masakan chef sabri" coz kat situ agak tersusun... so prosit.. tpi saya mix kan resipi dan banyak buat angaran sendiri.. better lbh dari apa yang kita rasa dengan kesesuaian when masak kan.. hahaha. maka terhasillah resipi sendiri..~cehh.. ok la kan.. asalkan ade rupa & rase...itu paling penting...erk..^^)

Sempena menyambut Aidiladha ini, so telah merajinkan diri mahu buat muffin ini.. so, malam tadi agak bertungkus lumus gaklah membuatnye.. sambil tolong my mom masak lauk & pauk untuk hidangan Raya esok.. huhua.. actly 3 resipi mak buat untuk manisan raya, kek siffon, kek air panas dan lengkong@agar2 mix buah.. & saya buat "muffin buah kiwi".. hehe ~so sangat sironok bile dah masak memasak didapo...~ngee.. ok2 sory terOver plak! adeh..:p

ok2 inilah hasil resipi saya buat semalam, jum2 diterjahNye..


Bahan-bahan :

500 g - tepung kek
500 ml - susu UHT Segar
4 or 5 biji telor
170 g - Mentega
200 g - gula aising
1/2 sudu kecil teh - baking powder
perasa kiwi + buah kiwi (if ada)
pewarna hijau (yang dibenarkan)

Cara - cara membuat :

pecahkan 5 bijitelor kedalam bekas pengadun, di pukul kembang.. kemudian masukkan gula aising sedikit demi sedikit.. ~pukul sehingga kembang masukkan baking powder + susu UHT ke dalam pengadun dan gaul...kemudian sedikit demi sedikit tepung kek gaul sehingga rata (agak-agak sendiri keadaan tepung, sehingga bahan tidak terlalu pekat @ terlalu cair untuk muffin)

kemudian barulah masukkan pewarna (agak-agak tidak terlalu kehijauan) dimasuk bersama perasa KIWI (macam saya guna pati minuman KIWI)..ok, then gaul sehingga rata dan siap.. kemudian di masukkan kedalam acuan (bekas muffin).

*Tambahan aksesori seperti coklat chip / badam / kismis..(terpulang) dan, dibakar dalam ketuhar..^^) | orait dah siap untuk dihidang...huhu.. selamat menjamu selera..


p/s : sory la ye, entry kali ini agak panjang bebelanye..~lalala..

2 comments:

  1. eh... macam tak naik je muffin ko ... hehe anyway, dh cuba kan??

    ReplyDelete
  2. hafizal - haah..taw xpe..hehe..~ngee prasan eh, ni msti chef da bese masak kan.., malu2.. :p

    ReplyDelete

Disqus for all is my


Photobucket