Tuesday, November 1, 2011

special chicken curry..


Selamat ptg dan salam sejahtera...

okeh, harini saya nak masak kari ayam special...
why i said special, because..today is my mom birthday..
huhu, bukan selalu kan, sekali sekala..atleast kurangkan penat mak saya
selalu mak masak, harini nak kasi mak rest je.. anak mak yang masak ek..
dan dibantu adek saya, dia masak sayur, saya masak kari ayam..
nasi sudah beres! masak~~

orait2, da boleh start?
actually takde ape pon yang special resipi masakan.. just chicken curry..
nak masak yang lagi vouge boleh je kan..huhu...tpi kesuntukan masa dan bahan kot..
so buat yang simple mimpel je.. lagi pon bahan-bahanye dah ada.. tayah nak bazir2..kann~
pe pon thanks kat mama saya, walupon sy nak masak harini..dia tetap ada di dapur
melihat saya masak, dan bantu saya...huhu.. padahal saya cakap takpe..mak rest je..
yelah, just mak rse mcm kekok je nak tingalkan saya masak sorang2...hehe..
its ok, saya paham...anak emak kan..~ngee..

ok2, dah jom terjah bahan2 nye, sediakan..

1. bawang putih 5 ulas (bahan a)
2. bawang besar 1 ulas (bahan a)
3. halia 1/2 inci.. (bahan a)
4. serai 2 batang
5. cekkak, kayu manis dan bunga lawang (agak2)
6. 6 ketul ayam yang sudah potong bahgianya (pastikan dah dibasuh ye)
7. 1 mangkuk kecil serbuk kari ayam dan daging
8. santan 1 jug kecil
9. kentang 2 or 3 biji yang dikupas da dipotong 2
10. tomato
11. garam secukup rasa

cara-cara membuatnya :

panaskan minyak di dalam periuk, masukkan (bahan A yang dikisar) bersama bunga lawang, cekkak, kayu manis.. tumiskan.. dah garing, boleh terus masukkan serbuk kari ayam yang dah digaul (sedikit air) dalam mangkuk kecil.. kacau hingga garing dan masukkan ketulan ayam yang dah siap tadi, gaul.. dan masukkan santan, kacau dan biarkan ia mendidih sehingga santan pecah.. sudah empuk ayam tadi, sementara itu masukkan kentang, dan kemudian serai yang sudah ditumbuk.. kemudian barulah masukkan garam (secukup rasa) dan akhir sekali tomato.. sbb tomato mudah lembik, kalau dimasuk awal..(harap maklum) huhu...
ok dah pon siap...

haha, senang je kan.. ala, mesti org akan cakap, masak kari je pon.. ni pon nak cerita..huhu~
erkk..ada aku kesah, sory ini blog saya ye, bukan blog hawak...hehe, lagi pon blog ini khas utk resipi anak emak... eh..eh.. sory sentap lak tak tentu pasal kan...hak3, daaa.. selamat mencuba~ bye!

4 comments:

  1. nak3!!....wtk n satu pliss!!..

    ReplyDelete
  2. eh.. hawiz nak gak kari nye ke?..haha..tu boleh cuba, saya da kasi panduan...~ngee

    ReplyDelete
  3. waha! makin hbt chef nih! sy reti wat manisan jer tawu! huh sentap r gini...

    ReplyDelete
  4. peace lee ~ahaks..malu sy... jgn ckp cengitu..nti kembang cam muffin susah kan..erkk.. xpe kmo pon msti bole, klu wat manisan da exclent..msk2 yg len pon tara hal, kompem ok.. ni pon baling2 je dlm kuali..haha

    ReplyDelete

Disqus for all is my


Photobucket