Friday, November 11, 2011

Masak Asam Pedas


Selamat Malam dan salam sejahtera..

lunch semalam, aku belajar masak asam pedas.. haha
sblm ni, negok je org masak.. taw gitu2 je.. nah sekarang aku try masak sendiri..
hehe..tah ape rase kan.. tpi semalam abah cakap ok la aku masak semua cukup rasa
ececeh.. tak sangka, boleh la kan... tu pon, my mom tolong2 gak..hehe..

harini mak kurang sihat, so saya tolg dia masak la...
sekadar yang mampu, so saya masak makanan berebus je..
org sakit tak elok sangat makan makanan berminyak kan..huhu

ok, so saya pon memulakan masak-memasak
mengopes bawang besar 1 ulas, bawang putih 5 ulas, halia 1/2 inci..dan lada kering yang di rendam air panas.. kesemua tu di blander...~bla..bla..blaa...da siap,

eh..sblm tu basuh ikan dulu, hehe..da siap basuh letak dalam periuk, actly sy masak ikan parang, kebiasaanya masak asam pedas sedap guna ikan parang ni, ikan terubok, ikan kembung pon ok..
huhu...

dah siap letak ikan dalam periuk, tuangkan bahan2 yang dah diblander tadi.. kemudan masukkan satu senduk nasi gula, garam secukup rasa... then masukkan air asam jawa sebanyak lebih kurang 2 1/2 mangkuk kecil...if ada nenas masukkan sekali, dah siap semua bahan2 itu, di letakkan diatas dapur dimasak selama beberapa minit. ikut keempukan ikan tu er...huhu..

ok dah test? ce rasa dulu ada apa yang kurang tak...kalau kurang kok ditambahnye bahan2 yang perlu.. then siap sudah! mudah kan... dah dapat belajar masak asam pedas harini aku..^^) he..


2 comments:

  1. orang kata, if lelaki masak sedap jadi mesti sedap tu kan? hehehe.. nyam3x ;p

    ReplyDelete
  2. hehe.. mudahan2.. ~thanks syuwai..

    ReplyDelete

Disqus for all is my