Thursday, October 13, 2011

Udang Lemak CiliPadi


Selamat Petang dan Salam Sejahtera..

pagi tdi, sblm tghhri tu kn, aku jengah2le ke dapur..
negok emak sdg b'siap2 nk masak.. aku pon menyibukkan diri
at dapur, pstu tanya camne nak masak lemak cilipadi tu..hihi
(actly taw da msk cmne, sje nk nenanya lgi..)
ehem..maka bermula la dialog2 di dapur :

aku : mak, masak ape harini..~wah udang beso2 laa.. beli ek..(huhu, blh lak nanye kn..x kn tangkap blkg umah kot)
mak : yelah, hari2 ikan, ayam je.. da jemu kn sekali sekala makan yg lain pulak..
aku : ha'ah ek.. huhu, ni berapa sekilo mak?
mak : tanya abah,(pgi tadi gi pasar) berapa abahnye?
abah : 12 ringgit sekilo..~murah kn?..(eceh aku lak tambah)
aku : oowh..owh..owh.. murah laa.. kat nilai mahal, cekik darah lak tu (-tett-),dlu time dok kat nilai bli barang2 nk masak tu..huhu
abah : sekarang susah nak dpt brg murah2, udang tak banyak kot..
aku : ha'ah.. kot, emm.. mak masak ape harini, msk lemak ek..(aku tanya mak)
mak : yele.... (sambil mak sedang siang & basuh udang ~huhu)
aku : ooh..ok, mak biasa klu msak lemak kita dulu wat tumiskn yg cili, bwg tu dlu..
klu trus masuk santan dulu pon boleh ek..
mak : ha'ah..bole juga, mana2 boleh.. mak kadang tak tumis sbb nanti banyak minyak, trus je rebus dengan santan kmudian masuk bahan2 yang dikisar tadi.. ikut la mne2 yg senang. dua-dua ok.
aku : owh..betul juga..slalu wat tumis je, tak taw lak blh yg lain...hehe.. (sambil2 tu aku ngah basuh beras, nk masak nasi)..^^)

haaa..ok, jom kita terjah cara memasak pula,

bahan2nya :
- cili padi
- 3 batang serai
- 4 ulas bawang putih
- 2 ulas bawang besar
- santan
- asam keping
- serbuk kunyit
- garam secukup rasa

cara2 :
basuh udang dgn bersih, msukkn dlm periuk kemudian perahkan santan (biarkan pekat), letakkan diatas api yg sederhana, sementara tu kisar bahan2 kering tadi dan di masukkan bersama santan yg di kacau.. letak garam secukup rasa, biarkan sampai santan pecah dan mendidih..last sekali titikkan serai dan dimasukkan bersama asam keping...~sudah siap..
(senang je, ye dak?) org yg tak bese msk pon leh wat.. huhu


No comments:

Post a Comment

Disqus for all is my